top of page
Forfatters billedeNils Thygesen

Diageo - førende inden for spiritus


Diageo er en af Thygesen Capital's langsigtede komponenter i porteføljen og har været det, siden porteføljen blev etableret for tre år siden. Aktien har leveret et afkast på ca. 25% i denne periode men er inden for det seneste år faldet tilbage med ca. 20% formentlig overvejende på grund af recessionsfrygt og til dels marginpres afledt af høje råvarepriser. Det nuværende kursniveau synes attraktivt for den langsigtede investor, og aktien handles til ca. 19 gange indeværende års indtjening. Den frie pengestrømsrente (FCF Yield) ligger på ca. 3%, og virksomhedens robuste kapitalafkast har gennem årene skabt solide og stabile aktionærværdier.


Kilde: Diageo


Desværre afgik Diageo's mangeårige topchef, Sir Ivan Menezes for nylig ved døden efter kort tids sygdom og umiddelbart før sin pensionering. Menezes var med til at danne Diageo i 1997 som en fusion af Grand Metropolitan og Guinness og har gennem årene bidraget til at udvikle Diageo til en af verdens ledende virksomheder inden for stabile forbrugsgoder. Han var virksomhedens topchef de seneste ti år. Bestyrelsen har nu udpeget Debra Crew som ny topchef. Hun har bl.a. været leder af de nordamerikanske aktiviteter og har tidligere været topchef i R. J. Reynolds Tobacco Company. Desuden har hun varetaget ledelsesfunktioner i bl.a. PepsiCo og Mars.


Diageo's stærke produktportefølje omfatter flere end 200 varemærker, herunder Johnnie Walker, Smirnoff, Captain Morgan, Baileys, Tanqueray og Guinness. Virksomheden beskæftiger flere end 27.000 medarbejdere og sælger i mere end 180 lande, hvilket i praksis vil sige hele verden. Nogle af virksomhedens varemærker har eksisteret siden det 17. århundrede. Tre år efter dannelsen af Diageo i 1997 blev Burger King frasolgt i bestræbelserne på at fokusere virksomheden. Diageo har gennem årene tilkøbt førende varemærker inden for bl.a. tequila, rom, vodka og gin. Med skalafordele i navnlig distributionen kan Diageo skabe højere lønsomhed i de tilkøbte varemærker end de hidtidige ejere. Også alkoholfri varianter og færdigblandede produkter er blevet introduceret. Omkring 40% af salget hidrører fra whisky, som er virksomhedens største produktgruppe. Væksten herfra er solid og stabil, bl.a. som følge af "premiumisation". Tequila er Diageo's hurtigst voksende kategori. Varemærkeloyaliteten blandt virksomhedens kunder bidrager til, at prisfølsomheden er begrænset, og højere råvarepriser kan over tid aflejres i salgspriserne.


Drivkræfterne bag investering i Diageo er parametre som befolkningsvækst, øget spirituspenetration og "premiumisation" - forhold som i vid udstrækning drives af udviklingslandenes voksende middelklasse. Trods Diageo's robuste globale markedsandel på ca. 25% forventer ledelsen, at virksomhedens salg vil vokse hurtigere end markedet de kommende år. Diageo's skalafordele inden for produktion og markedsføring bidrager til at muliggøre dette på lønsom vis. Virksomhedens nærmeste konkurrenter repræsenterer hver markedsandele på 15-20%.


Diageo sælger omkring 40% i Nordamerika, hvor næsten halvdelen af driftsindtjeningen genereres. Europa er det næststørste marked, og herefter kommer Asien, Afrika og Latinamerika.


Diageo har ejerskab af en tredjedel af Moët Hennessy, som er en del af LVMH. På den måde opnår Diageo de samme fordele af champagne- og cognac-markedet, som man har af sin egen produktportefølje. Moët & Chandon er verdens bedst sælgende champagne, ligesom Hennessy er verdens bedst sælgende cognac. Der er derfor tale om et meget værdifuldt aktiv for Diageo.


Diageo' finansielle risiko er beskeden, og virksomheden har siden 2005 oppebåret kreditkaraktererne A3 hos Moody's og A- hos S&P 500, for så vidt angår den langfristede gæld.


I halvårsregnskabet pr. 31. december 2022 kunne ledelsen melde om organisk salgsvækst på 9% og organisk volumenvækst på 2%. Der har således hidtil ikke været tale om pres på indtjeningsmarginalerne afledt af højere råvarepriser. Det organiske driftsresultat steg 10%. Salgsfremgangen var især drevet af de såkaldte "super-premium-plus brands". De forholdsvis høje vækstrater skal ses på baggrund af normaliseringen i forlængelse af pandemien. Afkastet af den investerede kapital (ROIC) udgjorde 19,7%, og det var en smule højere end samme periode forrige år. Diageo fortsætter således med at skabe betydelige aktionærværdier.


Thygesen Capital har siden nytår genereret et afkast på 12,1%, mens markedet (MSCI World) er steget 12,7%.


Vi ønsker vores læsere en god sommer.

93 visninger

Comments


bottom of page